Historia linii 102 jest długa.
Linia 102 kursuje nieprzerwanie od 1949 r. łącząc od kilku pokoleń centrum miasta z Grochowem i Saską Kępą. Pierwsza trasa wiodła spod Hotelu Polonia na Pl. Szembeka.

Grochów i Saska Kępa

Od ponad 70 lat linia 102 łączy Śródmieście z Grochowem i Saską Kępą.

1964 – Autobus Chausson linii 102 na Rondzie Waszyngtona

Wpierw – w latach 1949-1962 – linia 102 łączyła Dw. Śródmieście z pl. Szembeka. Od 1963 r. linia została skierowana do Osiedla Młodych i na ulicę Szaserów na której kursuje po dziś dzień.

W Śródmieściu trasa linii 102 przebiegała Nowym Światem, czasem Szpitalną. Po otwarciu mostu Świętokrzyskiego linia została skierowana ul. Tamka i Świętokrzyską przez Trakt Królewski do ul. Królewskiej.

Emilii Plater

Przez kilkadziesiąt lat – od 1957 do 2013 r. – linia 102 docierała w rejon ulicy Emilii Plater i Pl. Grzybowskiego, czyli ścisłego centrum miasta.

2000 – Przegubowy JELCZ M181M linii 102 w kierunku pętli Emilii Plater / autor: Oskar Burda

Linia 102 została wycofana z ul. Emilii Plater dopiero w 2013 r. po połączeniu z wolskim fragmentem dawnej linii 151, kiedy to od ul. Królewskiej zaczęła docierać ul. Grzybowską i ul. Siedmiogrodzką aż do pętli Młynów na Woli.

Frekwencja i częstotliwość

Frekwencja na linii 102 zawsze była bardzo wysoka.

W latach 70-tych linia była tak obciążona, że ówczesne MZK postanowiło uruchomić pierwsze linie przyspieszone. 402 kursowało do początku lat 90-tych, kiedy zaczęły się poważne ograniczenia taborowe.
Jeszcze w latach 90-tych linia 102 kursowała w godzinach szczytu co 7 minut!

102 BIS, 202, 302, 402 – siostrzane linie 102

  • 1 lutego 1950 r. została uruchomiona linia 102 BIS jako wydłużona wersja linii 102 – linia kursowała do pętli Gocławek do 1955 r. kiedy została zlikwidowana, a wozy przeszły na „podstawową” linię 102.
  • Reaktywowana w styczniu 1963 r. linia 102 BIS kursująca jako wzmocnienie 102 na trasie EMILII PLATER – PLAC SZEMBEKA, została przemianowana na 302 10 lutego 1964 r. w ramach „porządkowania oznaczeń autobusowych” – linia 302 została zlikwidowana 8 listopada 1965 r. Uruchomione w latach 90. XX w. i 2000 linie o tym samym oznaczeniu nie miały już nic wspólnego z historyczną trasą.
  • 2 września 1974 r. została uruchomiona linia przyspieszona 402 zatrzymującą się „tylko na wybranych przystankach w celu skrócenia czasu przejazdu” – EMILII PLATER – Świętokrzyska – Pl. Powstańców Warszawy – Muzeum Narodowe – Międzyborska – Podskarbińska – Mycielskiego – Szpital MON – OSIEDLE MŁODYCH.
    Linia 402 kursowała do 1991 r., po jej likwidacji autobusy skierowano do obsługi linii 102.
    Obecnie istniejąca – powstała w 2016 r. – linia 402 kursująca z Marysina na Służewiec nie ma nic wspólnego z historyczną młodszą siostrą 102.
  • Najmłodsza siostra linii 102, linia 202 została uruchomiona w 2015 r. na trasie METRO STADION NARODOWY – Sokola – Zamoyskiego – Targowa – Zamoyskiego – Lubelska – Dworzec Wschodni (Lubelska) – Bliska – Żupnicza – Chodakowska – Mińska – Stanisławowska – Dwernickiego – Szaserów – Makowska – GOCŁAWEK WSCHODNI.